Hva?


Gullkalven er Norges største studentkonkurranse innen kreativ kommunikasjon. Vi ønsker å inspirere til kreativitet, personlig uttrykkelse og nytenking blant studenter fra hele landet.

Den kreative bransjen er i stadig utvikling, dagens studenter er morgendagens sjefer. Hvorfor ikke få erfaring og innsikt i bransjen så tidlig som mulig? Gullkalven gir deg et solid grunnlag du kan bygge videre på, samtidig som det er en unik mulighet til å fremme arbeidet ditt.

Dette er din mulighet til å vise dine kreative evner og idéer for et stort publikum av bransjefolk og medstudenter.










Hvordan?


Hvert år arrangeres Gullkalven av studenter, for studenter. Den 10. mai er den årlige prisutdelingen for å kåre de beste bidragene innenfor hver brief. Innsendte bidrag blir i løpet av kort tid vurdert av en jury bestående av de beste folkene innenfor bransjen. Du kan sende inn ditt bidrag mellom 9. mars og 1. april.

Hvem er juryen?


Juryen blir lansert fortløpende.




Hva kommer juryen til å se etter?

1. Originalitet

- Er idéen en kreativ problemløsning som er bra fortalt på en nytenkende måte?

2. Svar på oppgaven

- Svarer bidraget tilstrekkelig på oppgaven?

3. Begrunnelse

- Bidrar valgt format til å få fram budskapet på en god måte?
- Viser du god innsikt og refleksjon rundt valgene du har tatt?
- Vekker budskapet engasjement hos målgruppen?

4. Utførelse

- Er oppgaven gjennomarbeidet og fremstår som gjennomført?
- Er bidragets håndverk av høy kvalitet?





Hva er årets tema?



Årets tema er “Upolert,” og med dette ønsker vi å formidle at det å være kreativ ikke handler om å være så perfekt som mulig eller at man må være Westerdals-elev for å kunne kalle seg det. Kreativitet anses som en viktig egenskap for fremtiden, og det er en ettertraktet vare for arbeidsgivere når de søker nye arbeidstakere. Det er evnen til å være nytenkende, og se muligheter der andre ser begrensninger. Å være mest mulig kreativ har nærmest utviklet seg til en konkurransesport, og det blir dermed lettere å undervurdere sine egne kreative evner fordi de ikke er «kreative nok». Mange av de beste resultatene kommer av å slippe taket og av å ikke helt vite hvor det tar deg. Det skal være rom for alles kreativitet, hvor grad av kreativitet ikke defineres av hvor gode de er i Photoshop. Gullkalven tror på mangfold, og jo mer ulike bidragene er, jo mer spennende er det.












Kan jeg sende inn flere bidrag?



Det er ingen begrensning for hvor mange bidrag du kan sende inn, så dersom du har flere gode idéer er det bare å fyre løs. Samtidig er det lurt å huske på at den gylne regelen er: kvalitet fremfor kvantitet. Heller et godt- og gjennomtenkt bidrag enn flere halvgode.


Skjer det noe utenom prisutdelingen?



Gullkalven kommer til å ha flere arrangementer i løpet av våren. For å holde deg oppdatert på det siste fra Gullkalven kan du følge oss på sosiale medier.





Hvert år blir magasinet KREA utgitt i etterkant av prisutdelingen. Magasinet preges alltid av årets tema, og da det i år er “upolert”, vil KREA ha fokus på det upolerte, det røffe, det hverdagslige, gata, Oslo, det som er annerledes og ikke minst det som er nytenkende. Dette vil gi magasinet et spekter av ulike saker, som igjen vil gi deg som leser masse spennende og annerledes lesestoff. Du vil også kunne lese om vinnerbidragene i årets Gullkalven-konkurranse, i tillegg til at du vil få et unikt innblikk hos flere store aktører i reklamebransjen.

Nytt av året er at du ikke trenger å vente helt til høsten for å lese hva våre flinke journalister har gående; i år vil KREA nemlig også være et nettmagasin hvor du flere ganger i uken vil bli oppdatert på det siste fra vår redaksjon.

1990




Hva er historien bak?


Gullkalven så dagens lys i 1990, den gang som “Gullblyantspisseren” og med henvisning til den nasjonale reklameprisen “Gullblyanten”. Konkurransen ble grunnlagt av en gjeng studenter fra Westerdals, men har i senere tid vokst seg større og blitt drevet av studenter fra flere skoler over hele Oslo. Gullkalvens redaksjon endres fra år til år, noe som gir utslag på konkurransens tema og konsepter.

2007



I 2007 ble Gullblyantspisseren omdøpt til Gullkalven, slik vi kjenner den i dag. Gullkalven har siden 1990 utviklet seg til å bli en god arena for studenter til å dyrke sine kreative evner, og ikke minst et sted man får mulighet til å vise seg frem for sine fremtidige arbeidsgivere.