Hvordan vinne Gullkalven?

      5. april 2017 / Ukategorisert

      Lurer du på hvordan du kan vinne Gullkalven 2017?

      Da har du flaks, for dette innlegget er dedikert til å hjelpe deg med akkurat det.

      Her har du 15 saftige vinnertips fra årets jury:

      1.  Send inn bidraget ditt til flere kategorier. For hver katergori du deltar i øker du sjansen for å vinne en ekstra pris, og også sannsynligheten for at du når opp til hovedjuryen som kårer selveste «Gullkalven 2017». Det blir delt ut 7 kategoripriser i tillegg til hovedprisen. Vinneren av hovedprisen blir plukket ut ut fra de 5 beste bidragene som har kommet inn i hver kategori (til sammen 35 bidrag), uavhengig av hvem som vinner i enkeltkategoriene.

      2.  En perfekt PDF-presentasjon eller casefilm er ikke det viktigste så lenge du får frem konseptet/idéen/designet ditt (men det kan være et pluss).

      3.  Se på hva fjorårets vinnere har gjort. Sjekk ut hva slags bidrag som har vunnet i liknende konkurranser (Tips: Gullblyanten, D&AD).

      4.   Juryen består av mennesker som er like menneskelige som deg. Vi setter pris på litt personlighet og humor.

      5.  Vis at du tror på idéen din. Legg gjerne ved en tekst som forklarer hva du har tenkt dersom det ikke kommer tydelig frem i produktet.

      6.  Men – hold bidraget ditt så kort og presist som mulig. Om du f.eks. har laget en reklameplakat som snakker for seg selv, kan det være lurt å la den gjøre nettopp det.

      7.   Det er enklere å vinne i kategorier som får inn færre bidrag, som Audio, Teknologi og Rom. Det er heller ingen dum idé å satse på å stikke av med årets nye «Fremtid»pris. Her har du muligheten til å gjøre Norgeshistorie ved å være tidenes første vinner(!).

      8.   Mange tidligere vinnerarbeider har bestått av skoleprosjekter som har blitt sendt inn uten noen stor grad av videre utvikling, og vinnerne virker like overrasket hver gang de vinner. Du er som regel flinkere enn du tror.

      9.   Send inn så mye forskjellig som mulig, så øker du forhåpentligvis sjansen for at du vinner ett eller annet.

      10.  Dersom du skal lage noe nytt, start før fristuken. Påskeferien er f.eks. en gyllen mulighet for litt bidragsutforming og finpussing av gamle skoleprosjekter.

      11.   Dersom du skal lage noe nytt, få med deg flere! Flere hoder tenker best, og dere kan i teorien være så mange dere vil i et team.

      12.   Hvis du trenger idéer til hva du kan lage, søk opp hva folk i bransjen holder på med for tiden og løs en helt konkret case som noen andre kanskje har utført før deg – men løs den på en enda bedre måte. Ellers finnes det mange små samfunnsproblemer å ta av.

      13.   Hvis du har planer om å gjøre bidraget ditt ekstra pent er en enkel casefilm som forklarer prosjektet ditt som regel det aller beste og mest treffende.

      14.   Tenk utfordrende og ta sjanser. Det er mange bidrag å bla igjennom, og de som skiller seg ut mest er de som blir lagt merke til best.

      15.   Det viktigste er å vinne, men det er også viktig å ha det gøy.

       

      Innsendingsfrist er 23. april, og innsendingen foregår i menyen til venstre.

      Lykke til!

        SHARE VIA